Wykorzystywanie wiedzy eksperckiej w taki sposób, żeby pozytywnie wpłynąć na planowanie i zarządzanie procesami sprzedaży, to jeden z podstawowych kroków, które należy podjąć w celu zwiększenia efektywności firmy. Ważne jednak, żeby byli to rzeczywiście eksperci z wieloletnim doświadczeniem. Poszukując firmy zajmującej się doradztwem strategicznym, warto więc wziąć pod uwagę to, jak długo takie przedsiębiorstwo funkcjonuje w branży. Oczywiście czasem nie należy generalizować – nawiązanie współpracy z usługodawcą, który istnieje na rynku od niedawna, nie musi w każdej sytuacji oznaczać nieudanej współpracy. Jeśli jednak zależy nam na tym, żeby zwiększyć szansę wyniesienia z takiego doradztwa jak największych korzyści, bardziej opłacalnym rozwiązaniem może być wybór przedsiębiorstwa o ugruntowanej pozycji na rynku (przykładem takiego usługodawcy jest Salents – zespół firmy może pochwalić się ponad 20-letnim doświadczeniem).
Doradztwo strategiczne – na czym polega i dla kogo jest przeznaczone?
Wsparcie tego typu pozwala zoptymalizować procesy zachodzące w firmie. Przedsiębiorcy, ze względu na to, że świetnie, doskonale, na wskroś znają swoją firmę i działają zgodnie ze swoimi przyzwyczajeniami, czasem mają problem, żeby dojrzeć szerszą perspektywę; jest to jednak kluczowe, żeby w rzeczowy sposób zweryfikować, czy konkretne praktyki są rzeczywiście efektywne. Doradztwo strategiczne na swoją korzyść mogą wykorzystać też przedsiębiorstwa, które odnotowują zadowalający wzrost, ale chciałyby wiedzieć, czy ich potencjał jest w pełni wykorzystywany. Do działań, podejmowanych przez ekspertów, wspomagających firmy w doradztwie strategicznym, zalicza się:
- przeanalizowanie działań firmy pod kątem obszarów, które dałoby się usprawnić;
- ustalenie planu dotyczącego sposobu wdrażania zmian zgodnych z firmową strategią;
- integrację celów różnych decydentów oraz poszczególnych zespołów w taki sposób, żeby dało się opracować plan realizujący wspólne interesy;
- walkę z barierami, które utrudniają komunikację oraz dzielenie się wiedzą;
- monitorowanie efektów.
Doradztwo strategiczne przyda się wszędzie tam, gdzie m.in. w ramach firmy wydzielono kilka niezależnych od siebie działów.. Takie jednostki biznesowe często skupiają się na efektach, odnoszonych przez własną grupę. Zdarza się, że zagrożeniem jest nie tyle brak współpracy, co konkurowanie między sobą poszczególnych jednostek. Dzięki doradztwu strategicznemu, można zoptymalizować zarządzanie firmą również pod tym kątem.
Jakiego typu wsparcie może jeszcze przydać się przedsiębiorcy?
Usługodawcy oferują bardzo kompleksowe podejście do optymalizacji działań przedsiębiorstwa i pomagają klientom:
- przeprowadzając mapowanie procesów biznesowych
Takie działania mają na celu wykrycie wąskich gardeł, czyli procesów, które negatywnie wpływają na efektywność firmy. Mapowanie może dotyczyć procesów sprzedaży, produkcyjnych, e-commerce, logistycznych i magazynowych, procesów zamówień i reklamacji.
- zwiększając efektywność biznesową sprzedaży;
Żeby było to możliwe, przeprowadza się takie działania, jak audyt, consulting przy wdrożeniu CRM, coaching i monitoring sprzedażowy.
- zajmując się aranżacją i optymalizacją struktur finansowania firmy
Usługodawca wspiera klienta w pozyskaniu takich produktów, jak np. kredyt krótkoterminowy, długoterminowy, leasing, faktoring, emisja obligacji, a później doradza, jak wykorzystać je w optymalny dla klienta sposób.
- doradzając w zakresie rozwijania obszaru HR
W tym celu podejmuje się cały zestaw różnorodnych kroków, obejmujących m.in. diagnozę działania firmy oraz przeanalizowanie jej kultury organizacyjnej. Profesjonalne firmy wykorzystują w tym celu zaawansowane narzędzia badawcze oraz stosują efektywną metodykę.